◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆  日本図書館情報学会 メールマガジン      No.297 (2016/2/22)                   日本図書館情報学会総務委員会                      E-mail: somu@jslis.jp                      WWW: http://www.jslis.jp/ ◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇ ■目次 ◆平成27年度「慶應義塾クラスター研究推進プロジェクトプログラム」創造クラスター「西洋初期印刷本の書誌学的研究成果を統合する画像付きデータベースの構築」プロジェクト主催 国際シンポジウムのご案内 ◆第82回国際図書館連盟(IFLA)年次大会(米国コロンバス.2016年8月13-19日)「社会科学図書館分科会」発表者募集のお知らせ -------------------------------------------------------------------- ◆平成27年度「慶應義塾クラスター研究推進プロジェクトプログラム」創造クラスター「西洋初期印刷本の書誌学的研究成果を統合する画像付きデータベースの構築」プロジェクト主催 国際シンポジウムのご案内    「記憶、過去の(再)創造とデジタル人文学」 日時:2016年3月15日(火)14時〜17時30分頃(受付開始 13時30分) 場所:慶應義塾大学三田キャンパス東館6・7階 G-SEC Lab    (アクセス:http://www.keio.ac.jp/ja/access/mita.html#prg2     の3番の建物) 参加無料 事前申し込み要:http://bit.ly/register-keio-memory からお申込みください(3月7日までにお願いできますと幸いです)。 概要:  このたび「慶應義塾クラスター研究推進プロジェクトプログラム」創造クラスター「西洋初期印刷本の書誌学的研究成果を統合する画像付きデータベースの構築」プロジェクトでは、The British LibraryのHead of Collections and CurationであるKristian Jensen博士をお迎えし、書物史とデジタル人文学研究を軸に、文化遺産と記憶、そしてその活用をテーマとした国際シンポジウムを開催する運びとなりました。Jensen博士のご講演のほか、書物にさまざまな形で刻み込まれた記憶(の断片)を読み解き、書物を取り巻く歴史の再構築を試みる、国内のデジタル人文学研究の実例を紹介いたします。最後にフロアーを交えた意見交換(日本語でもご発言・ご質問いただけます)を通して、今後のデジタル人文学研究の可能性について検討したいと考えております。皆様のご参加をお待ちしております。 特設サイト:http://bit.ly/keio-memory 協力:スーパーグローバル大学創成支援事業 慶應義塾大学デジタルメディア・コンテンツ統合研究センター -------------------------------------------------------------------- ◆第82回国際図書館連盟(IFLA)年次大会(米国コロンバス.2016年8月13-19日)「社会科学図書館分科会」発表者募集のお知らせ World Library and Information Congress: 82th IFLA General Conference and Assembly 13-19 August 2016, Columbus, Ohio, United States IFLA Social Sciences Libraries Section with Asia and Oceania Section Call for Papers User Experience (UX) and Social Science Libraries in the Digital Age The Social Science Libraries in the 21st century collect and provide access to information resources to promote economic development and to empower citizens for a participatory society. The digital age has rapidly transformed the way information is organized, delivered, accessed, and used throughout the academic, business and information world. Furthermore, the advent of the web 2.0 technologies and services using social networking tools, mobile applications, online education, and open source information materials, are increasingly redefining the dynamics of how people learn, access, present and process information onsite and remotely. Thus understanding the nature, provenance and scope of information and how users interact with this information ecosystem should inform the conceptual framework and the practice of social science libraries. In the role of collaborator and stewards of information, the Social Science Libraries have evolved from the service model established in print-only era. Crucial areas to take into consideration include commitment to open access to information in support to enable social participation for national development, focus on capacity building for social change, emergence of interdisciplinary investigations, data related methodologies and tools, and the role of social media and Web 2.0 connecting the users with the libraries. In addition to specific practices that impact library operations, we invite theoretical framework on what constitute social science libraries in the 21st century and perspectives from different global regions. We invite applications for a panel presentation from librarians and library educators whose projects explore aspects of our theme. Such studies may focus on specific time period(s) or geographical location(s). Possible topics relevant to the program theme might explore: Formal and informal practices reconfiguring social science library operations addressing user experience Open access initiatives and institutional repositories Use of social media and Web 2.0 as new channels to connect with stakeholders Dynamic online collections and its impact on library operations Hiring practices and capacity building New areas of growth for the social science libraries; for example collaboration between libraries and government development initiatives. New literacies for social sciences Archival issues of social media Proposal Submission Proposals should include: An abstract of paper (approximately 500 words). A summary of the author(s) details (name, institution, position, email) and brief biographical statement of no more than 50 words. Proposals should be submitted electronically to Kayo Denda (kdenda@rutgers.edu) no later than March 1, 2016 and indicate ‘IFLA proposal’ in the subject line. Selected presenters will be notified by March 15, 2016. Papers should reflect the 2016 conference theme “Connections. Collaboration. Community." Full papers The deadline for the final version of the full papers accepted for the session is May 1, 2016. Papers should be in English (or in one of the official IFLA languages, with an English translation attached). The language of the session will be English. Presenters will have 20 minutes in the program session to deliver their papers, and time will be allowed for an open forum to allow audience interaction. Please note that the Program Committee has no funds to assist prospective authors: abstracts should only be submitted on the understanding that the expenses of the attending the Columbus conference (including travel, lodging expenses and conference fee) will be the responsibility of the authors(s)/presenter(s) of accepted papers. At least one author will be expected to attend conference to deliver the paper. Some national professional associations may be able to help fund certain expenses, and a small number of grants for conference may be available at: http://www.ifla.org/funds-grants-awards -------------------------------------------------------------------- ・このメールマガジンは,図書館情報学や図書館に関する情報の提供を主な  目的として,当学会会員(希望者)を対象に不定期に発行されています。 ・掲載を希望される場合(非学会員も可)は,記事原稿を当学会総務委員会 (somu@jslis.jp)まで電子メールにてご送付ください(「件名」は「メール  マガジン掲載希望」)。なお,送付いただいた記事原稿は編集する場合が  あります。掲載までに時間がかかる場合や掲載できない場合があります。 ・このメールマガジンは,等幅フォントで最適化されています。 ・バックナンバーは,当学会ウェブサイト(http://www.jslis.jp/mm/)に  掲載されています(発行から一定時間経過後に掲載いたします)。 --------------------------------------------------------------------