- 1 KALIPER:概観と結果概要 [pdf file: 50KB]
- Pettigrew, Karen E ; Durrance, Joan C .
- KALIPER Project: Final Report - KALIPER: Introduction and Overview of Results.
- Journal of education for library and information science. Vol.42, No. 3, p.170-180 (2001)
- 【結果概要】
- 動向1:図書館情報学の対象は、制度としての図書館および図書館特有の運営から、より広範な情報環境・情報問題へと広がっている。
- 動向2:図書館情報学カリキュラムが他分野の視点を取り込む動きが続く一方で、「利用者指向」という強い中核が明確に形成されつつある。
- 動向3:図書館情報学課程が情報技術に投資しカリキュラムに組み入れる動きが広がっている。
- 動向4:図書館情報学部とそのプログラムで、カリキュラムの専門性について種々の試みがなされている。
- 動向5:図書館情報学部は種々の形態の授業を提供し学生に選択の自由を与えている。
- 動向6:学士・修士・博士の各レベルで関連学位を受け容れてカリキュラムの拡張を図っている。
- 2 求人、ALISE 件名、新課程名から見た1988〜1998年の変化 [pdf file: 178KB]
- Callison, Daniel ; Tilley, Carol L.
- KALIPER Project: Final Report - Descriptive Impressions of the Library and Information Education Evolution of 1988-1998 as Reflected in Job Announcements, ALISE Descriptors, and New Course Titles.
- Journal of education for library and information science. Vol.42, No. 3, p.181-199(2001)
- 3 図書館情報学教育における遠隔教育 [pdf file: 41KB]
- Julien, Heidi ; Robbins, Jane ; Logan, Elisabeth ; Dalrymple, Prudence.
- KALIPER Project: Final Report - Going the Distance: Distance Education in Library and Information Science Education.
- Journal of education for library and information science. Vol.42, No.3, p.200-205(2001)
- 4 LIS 教育の事例研究6件に関する KALIPER プロジェクト報告 [pdf file: 74KB]
- Marshall, Victoria ; Wilson, Tom ; Marshall, Joanne Gard ; Harris, Roma.
- Plus Ca Change, Plus C'est Different; A Report from the KALIPER Project on Six Case Studies in LIS Education.
- Journal of Education for Library and Information Science. Vol.42, No.3, 2001, p.206-219.
- 5 新世紀の学校図書館メディア専門家の養成:調査結果 [pdf file: 43KB]
- Tilley, Carol L.; Callison, Daniel.
- Preparing School Library Media Specialists for the New Century: Result of Survey.
- Journal of Education for Library and Information Science. Vol.42, No.3, 2001, p.220-227.
- 6 動向、動向予測、占い [pdf file: 50KB]
- Sutton , Stuart A.
- Trends, Trend Projections, and Crystal Ball Gazing
- Journal of Education for Library and Information Science. Vol.42, No.3, 2001, p.242-247.
|